2017. It

THE MESSAGE IS NOT AS DEMORALIZING AS IT IS DE-MOTIVATING.

Stephen King talks about this in his non-fiction book about horror, Danse Macabre:

“I am of the last quarter of the last generation that remembers radio drama as an active force – a dramatic art form with its own set of reality. I was in attendance, during my younger years, at the deathbed of radio as a strong fictional medium.

“Nothing is so frightening as what’s behind the closed door. The audience holds its breath along with the protagonist as she/he (more often she) approaches that door. The protagonist throws it open, and there is a ten-foot-tall bug. The audience screams, but this particular scream has an oddly relieved sound to it. ‘A bug ten feet tall is pretty horrible’, the audience thinks, ‘but I can deal with a ten-foot-tall bug. I was afraid it might be a hundred feet tall’.

“The artistic work of horror is almost always a disappointment. It is the classic no-win situation. You can scare people with the unknown for a long, long time but sooner or later, as in poker, you have to turn your cards up. You have to open the door and show the audience what’s behind it.

“The thing is, with such things as Dachau, Hiroshima, the Children’s Crusade, mass starvation in Cambodia – the human consciousness can deal with almost anything… which leaves the writer or director of the horror tale with a problem with is the psychological equivalent of inventing a faster-than-light space drive in the face of E=MC2.
There is and always has been a school of horror writers (I am not among them – it is playing to tie rather than to win) who believe that the way to beat this rap is never to open the door at all.

“The exciting thing about radio at its best was that it bypassed the whole question of whether to open the door or leave ir closed. Radio, by the very nature of the medium, was exempt. For the listeners during the years 1930 to 1950 or so, there were no visual expectations to fulfill in their set of reality.

“The thing I have called the ‘set of reality’ has something to do with what film technicians call ‘state of the art’. The set of reality changes, and the boundaries of that mental country where the imagination may be fruitfully employed (Rod Serling’s apt phrase for it, now a part of the American idiom, was the Twilight Zone) are in near-constant flux*. In 1942 Val Lewton could not shoot in Central Park by night, but in ‘Barry Lyndon’ Stanley Kubrick shot several scenes by candlelight. This is a quantum technical leap which has this paradoxical effect: it robs the bank of imagination.

“Radio avoided the open/closed-door question, I think, because radio deposited to that bank of imagination rather than making withdrawals in the name of ‘state of the art’, Radio made it real. When you made the monster in your mind, there was no zipper running down its back; it was a perfect monster.


*: Flux: noun.

  1. the action or process of flowing or flowing out.
     
  2. continuous change.


P.S. – In addition to the video, consider studying the arduous task of the prop-master. How it affects a full film, how it helps us connect through the visual without special effects.


 

В книжке дело не в отсутствии страха, а в противопоставлении страху чего-то светлого,что есть в душе у каждого. Не бояться такого чучела, каким выступает Пеннивайз, может только конченый псих.
Подумайте сами почему.
И победа над ним, это победа идеального и сложного внутри себя над низменным. Над энтропией, над хаосом внутри себя же.
Потому, что клоун Пеннивайз, это наша слабость в первую очередь.

И Кинг подводит читателя к такому выводу на протяжении всего романа. Шаг за шагом, последовательно и логично. Он дает понять личное идеальное в жизни каждого персонажа. Он показывает то, как персонажи сражаются с собственной внутренней мерзостью.
Повторяю, Оно в романе,это часть нас самих, которое просто концентрированно
проявляется в кошмарном городке Дерри. Дерри и чудовище существуют
в единстве.

Оно – момент Дерри. Частное в составе общего. Неразрывно связанное. Как писал Кинг: “Оно кормит Дерри. И Оно кормится в Дерри”.

Я не пытаюсь сказать, что Андрес Мускетти должен был полностью повторить
философию Кинга. Это его кино, он волен там делать все, что захочет.
Я пытаюсь донести, что внутренняя логика должна присутствовать.
Это ценная черта любого произведения. Если герои меняются настолько,
что могут вручную завалить монстра, способного принять любой облик и обрести невероятную смертоносность, то не худо бы объяснить, как сформировалась
столь впечатляющая дуга персонажа.”


Полностью согласен.
Лейтмотив в данном фильме- это отрицание самого понятия слова “РАБОТА”. В личном смысле индивида. внутренне, подсознательно.
Об доску с надписью “рабочее” бьётся головой мальчик в начале, перед встречей с Оно. Также тема отображена практически во всех поступках черномазого мальчика, будучи рабочим (обратите внимание на предупреждение его начальника – заменявший роль родителей).
Бессмысленная отсылка к “Сиянию” (Фильм Стэнли Кубрика- единственная ненавистная Кингом адаптация.) оправдана только теперь-
как несущая в себе скрытый посыл малолетнему зрителю.
Становится “ясно” почему у Оно в логове груды именно грязных шмоток, несмотря на то что жертвы висящие в воздухе не голые… “Проп-Мастер” (ну или кто там ещё) решил всех героев, живущих в кошмарном городке, одевать в исключительно светлую и чистую одежду. Несмотря на окружающее мракобесие, изо дня в день подростки несознательно НЕ реагируют на происходящее в реальности сменной гордероба для отображения внутренной суеты. Всё как бы идёт как надо… напомню что Дерри также созвучно с англ. “молочная продукция”.

Подводя итог- истинный герой фильма 2017 – это очкарик, который явно психически неуравновешен. Так как не способен отличить реальность от причуд- Его паническая реакция на листок заявляющим о нём как о безвести пропавшем.


The work on the paper origami ship is the only work…
Childhood trauma is the cycle they want you looped in. From here on after.
Parental abandonment VS Actions in reality… Lifestyle not shown.
No parents shown. those that are – obsessive and abusive.

the initial threats of the book are replaced with external citizens that influence.

Book adaptation problematics.
Comparing to the original series, it is less than successory.
Editing was done badly and castrated.

black kid is not even threatened.
Jewish kid.

ENDING COMPARISON TO BOOK.
You’ll float too – Doesn’t it float upwards?

 

Advertisements